Preskočiť na obsah

Rozhovor so Zuzanou Vrbovou: Stáže sú nielen pre vysokoškolákov, ale aj pre študentov stredných škôl

Študuješ v zahraničí, ale chcel by si sa vrátiť na Slovensko za rodinou a zároveň sa niečo nové do praxe naučiť? Uvažuješ nad stážou? Alebo naopak, tvoja firma chce vytvoriť ponuku pre študentov? V rozhovore s našou Zuzkou – exCommunity&Partnership Builder sa môžeš dozvedieť:

  • čo prináša stáž uchádzačom a čo firmám
  • na čo treba myslieť pri tvorbe stáže a pri prihlasovaní sa na ňu
  • podľa čoho si vybrať stáž a kedy je najvhodnejší čas
  • to, že sa môže o ňu uchádzať aj stredoškolák.

Je dostatočné množstvo firiem na Slovensku otvorených pre stážistov?

Myslím si, že áno. Najmä vo veľkomestách, kde je najväčšia koncentrácia firiem. Keď sme sa snažili nájsť firmy, v ktorých by mohli ponúkať stáže, nebol problém v Košiciach, Žiline, Bratislave alebo okolí. Horšie je to v regiónoch. Čo sa mi páči je, že vďaka pandémii v súčasnosti nehovoríme už len o prezenčných stážach, ale veľmi veľa firiem si zvyklo robiť remote, a teda na diaľku. Čiže študenti nemusia prísť napríklad na Slovensko alebo byť v danom meste, ale pokiaľ vedia pracovať samostatne, tak začína vznikať veľmi veľa pozícií, ktoré sa dajú vykonávať aj z pohodlia domova.

Podľa čoho môžeme rozdeliť stáže?

Veľmi časté sú stáže na leto. No veľa firiem si uvedomuje, že ak chcú získať kvalitných študentov, potrebujú začať s nimi pracovať od prvého ročníka na vysokých školách bez ohľadu na to, kde študenti sú. Robia preto dlhoročné alebo dlhodobejšie stáže, v ktorých si vlastne vychovávajú daných študentov a následne, keď ukončia vysokú školu, študent už pozná prostredie, prešiel si niekoľkými oddeleniami, pozná kolegov a potom ho môžu aj zamestnať.

Ktoré odvetvia najčastejšie prijímajú stážistov?

Prepracované stážistické programy majú najčastejšie veľké korporáty, banky alebo share centrá. Ale veľmi pekné stáže sa dajú nájsť aj v štátnej a verejnej správe. Najviac ich je v analytických jednotkách pod jednotlivými ministerstvami ako je Inštitút finančnej politiky či Útvar hodnoty za peniaze. Veľmi vyhľadávané sú pozície v neziskových organizáciách. Mali sme napríklad stáž v Amnesty International Slovensko, v kancelárii prezidentky. Nájdu sa však aj v rastúcich firmách, ako napríklad Become Labs. Stáže vznikajú najmä tam, kde si uvedomujú potrebu mať veľmi kvalitných ľudí a samozrejme tam, kde študenti vedia uplatniť aj svoje medzinárodné jazykové skúsenosti.

Aké výhody, zlepšenia môžu stážisti priniesť firmám?

Ideálny stav je, keď študent ostane vo firme aj pracovať. Aj keď si musia na študenta počkať, kým doštuduje. Na druhej strane môže získať nový, nezaujatý pohľad do riešení, pochopenie, ako pracovať s touto generáciou mladých alebo, ako lepšie nasmerovať služby.

Akí stážisti sú pre firmu zaujímaví?

Firma sa snaží získavať študentov, ktorí sú samostatní, rozhľadení, ktorí sa neuspokoja s hocičím. Nemá to byť stáž o tom, že budem kopírovať papiere a variť kávu, ale to, že ide väčšinou o študentov, ktorí sa už museli prebíjať v cudzom svete, bojovať s veľkou konkurenciou v novom prostredí, s novým jazykom a v inom systéme školy. To im dáva výhodu aj na stážach, pretože taký mladý človek môže ovplyvniť celý tím. Začnú sa na veci inak pozerať alebo prinesú iné záujmy, know-how alebo svoju skúsenosť.

Čo môže priniesť stáž študentom vracajúcim sa na Slovensko?

Keďže často je súčasťou na školách povinná prax v danom odbore, stážou ju môžu jednoducho získať. Keď sa na to pozrieme z inej stránky, tak konkurencia v zahraničí je veľmi veľká, pretože tam bojujú so stovkami až tisíckami študentov. Byť doma počas leta, zažiť si krásne veci od pohody až po stretnutie sa so svojimi známymi, a zároveň urobiť niečo pre Slovensko, čo reálne môže mať vplyv, je tiež motiváciou. Už len napríklad keď sa priblížia k plánu obnovy štátnej správy, dokážu pracovať na niečom, čo ovplyvní celú krajinu. Majú teda možnosť vidieť, že to, na čom pracovali bolo implementované a neostalo to len v zásuvke. A možno to bude pre študenta budúci zamestnávateľ. Aj keď nie na Slovensku, ale v nejakej pobočke v zahraničí, v Londýne, USA, Amsterdame, kdekoľvek. Keď sa dobre nastaví stáž, tak budú profitovať z toho obidve strany.

Zaujímalo by ťa stážovať na diaľku, online? Vyber si z týchto ponúk:

Musia firmy platiť stážistom za ich prácu?

Nie je to dané zákonom, že musia platiť. Existujú aj neplatené stáže, pretože si musíme uvedomiť, že niektorý sektor, napríklad spomínaná finančná alebo štátna správa, nemá peniaze navyše. Stáva sa že najmä neziskové organizácie by mohli poskytnúť veľmi zaujímavú stáž, ale nemajú na to finančné prostriedky. Snažia sa zabezpečiť stážistom aspoň minimum, ale je to veľmi malé percento. Pokiaľ však vedia, že chcú ponúknuť napríklad o rok v lete stáž, snažia sa počítať s tým aj v rozpočte.

Aký je postup pre firmu, čo má zvážiť pred tým, ako ponúkne stáž?

Firma by si mala na začiatok uvedomiť niekoľko vecí. Prvou je, či chce študenta krátkodobo, len na leto, alebo dlhodobo. Druhou otázkou je, či bude fyzicky prítomný alebo bude môcť robiť online. Tam je dôležité, aby firma mala dostupné technické vybavenie. Po tretie by si mala uvedomiť svoj rozpočet. A následne by si mala zadefinovať cieľ, čo potrebujú od daného stážistu, čo má byť výstupom z jeho práce a komunikovať to, aby bolo jasné, čo bude presne študent robiť. Ide o to, aby bol informovaný, čo ho čaká aj keď to bude napríklad len o varení kávy.

Všetko podstatné, čo potrebujete vedieť pre získanie stážistu do organizácie nájdeš tu:

Aký je rozdiel v plánovaní krátkodobej a dlhodobej stáže?

V krátkodobej stáži, ktorá sa najčastejšie vykonáva cez leto, v čase dovoleniek, musí mať firma dostupných zamestnancov, ktorí sa budú venovať stážistom. Mať tzv. buddyho, ktorý bude zaúčať a viesť študenta. Tiež je potrebné pri tomto type stáže zverejniť ponuky v čase od februára do apríla, pretože vtedy sa mladí ľudia rozhliadajú a vyberajú si možnosti na leto.

Ako vyvíjajú aktivitu firmy, ak chcú stážistov?

Firmy, ktoré ponúkajú stáže sú veľakrát veľmi aktívne, pretože pochopili, že musia aj oni urobiť krok. Nestačí len vypísať pracovnú ponuku alebo ponuku stáže, musia aj navonok komunikovať. Často preto robia workshopy, diskusie, online alebo aj offline dni otvorených dverí, keď môžu mladí nahliadnuť do firiem alebo položiť otázky, čo ich presne zaujíma. Prípadne robia také „ochutnávky“, v štýle príď si zažiť, vyskúšať, či by ťa toto bavilo robiť. Napríklad firmy, ktoré nevyžadujú predchádzajúcu skúsenosť ponúkajú študentom deal – „Vieš jazyky a máš chuť učiť sa?“, „My ťa zaučíme.“ – a ponúknu bezplatné workshopy, kde si študenti nezáväzne môžu vyskúšať, či by ich to bavilo alebo či je to firma, v ktorej by si vedeli neskôr predstaviť pracovať.

Vyvíjajú alebo mali by vyvíjať aj firmy iniciatívu na hľadanie stážistov pre seba alebo je to skôr na iniciatíve zo strany stážistov?

Myslím si, že firmy a aj naše organizácie robia veľa, aby nalákali študentov, lebo predsa aj medzi nimi je veľká konkurencia a všetky chcú najlepších stážistov. Ale samozrejme študent tiež nemôže ostať pasívny a čakať, že k nemu príde stáž sama. No stáva sa aj to, že študent napíše do LEAF, že by mal záujem o niečo konkrétne, ale aktuálne nie je taká ponuka, pamätáme na neho a v prípade, že otvoríme niečo vhodné, vieme ho kontaktovať. Je to teda taká win-win situácia.

Pozrime sa na to z pohľadu študenta. Čo má robiť, ak premýšľa nad nejakou stážou?

Často sa mi stáva, že si nechávajú rozhodovanie na poslednú chvíľu, lenže vtedy už môžu byť zaujímavé ponuky obsadené a ostane len napríklad vykladanie krabíc v obchode. Odporúčam teda premyslieť si to skôr. Ďalej je veľmi dobré mať pripravený životopis. Jazyk by som volila podľa toho, kam sa chcem hlásiť, ak by to bolo do medzinárodnej firmy, kde sa bežne komunikuje v angličtine, tak samozrejme v tomto jazyku, ak je to napríklad štátna správa, stačí v slovenčine. Pre firmy je zaujímavé aj to, keď má študent vytvorený a aktualizovaný profil na LinkedIn. Tretím bodom je motivačný list. Samozrejme nie taký, ktorý pošlem piatim firmám a potom zistím, že som všade uviedla: „Vážená pani Mrkvičková…“ a pani bola len v prvej. Rovnako ako aj v zamestnaní, aj tu platí, že každý životopis a motivačný list by mal byť prispôsobený danej ponuke. Dôležité je pozorne čítať ponuky od firiem, aby študent vedel, aké sú požiadavky. A odporúčam mať trpezlivosť pri čakaní na odpoveď, pretože podniky môžu dostať odpovede od viacerých záujemcov, než je možné zobrať na vybranú stáž.

Ako si má vybrať tú správnu?

Sadnúť si k tomu a premyslieť si, čo v živote chcem, čo ma baví a čo mi vyhovuje. Niekto možno sníva o práci vo veľkej firme, niekomu sedí menší korporát. Otázkou je aj to, čo študujem, vtedy by som vybrala, samozrejme, nejakú stáž v odbore. Určite by som však neposielala životopisy len-tak hocikde. Dobré je urobiť si prieskum vopred, kam by som prioritne chcela ísť. Pozrieť si napríklad Forbes a zistiť, čo by mohlo byť vhodné aj v rámci môjho odboru alebo budúceho zamerania. Ako si napísať životopis, ktorý ťa odlíši, nájdeš tu. Alebo ak si nie som istá, sú aj stáže, ktoré nevyžadujú predchádzajúcu skúsenosť, môžem vyskúšať niečo nové a zistím, či som sa v tom našla alebo to vôbec nie je pre mňa.

Sú ponúkané stáže len pre vysokoškolákov?

Nie. V súčasnosti je veľa ponúk aj pre stredoškolákov. Aj keď je to náročnejšie, pretože veľa firiem si hovorí, že čo mi ten stredoškolák môže priniesť? Ale viem, že veľa organizácii ako je DofE alebo OpenLab, ktoré pracujú s podnikmi, sa snaží búrať takéto predsudky. Mladí ľudia sú skúsení na sociálnych sieťach, v grafikách alebo dokonca aj v programovaní. Aj napriek tomu, že to ide ťažšie, firmy už začínajú počúvať aj na toto a začínajú prijímať aj stredoškolákov. A stáva sa, že korporácie zostanú prekvapené, aké výstupy od týchto študentov získajú. A nemusia to byť len študenti odborných stredných škôl, ale aj z gymnázií. Závisí to však aj od mentorov vo firmách, ako sa vedia venovať a viesť stážistov. Pozri si aktuálne stážové ponuky pre stredoškolákov.

Ďakujem za rozhovor.

Mária Pytlová