Preskočiť na obsah

Banka a škola. Dva odlišné svety, ktoré sa spojili, aby si mohli pomáhať

Časť ľudí typicky pokrúti hlavou – čo má spoločné škola a banka? Veď sú to dva absolútne odlišné svety. Ako môže expert z banky pomáhať ako dobrovoľník riaditeľke školy? Nakukni s nami pod pokrievku tejto spolupráce, ktorá bola zastrešená neziskovou organizáciou LEAF. V rámci jej Programu expertného dobrovoľníctva sme prepojili change manažérku Máriu Fuknovú, ktorá pracuje v Tatra banke a Evu Balážovú, riaditeľku základnej školy vo Zvolene. 

Ako to začalo? 3 sektory = 1 projekt

Základná škola vo Zvolene je zameraná na vyučovanie cudzích jazykov a hodnotením INEKO jej patrí popredná priečka v rámci Slovenska. Výsledky žiakov v testovaniach piatakov aj deviatakov sú nadpriemerné, ale napriek tomu sa v roku 2019 prihlásila pani riaditeľka do Programu expertného dobrovoľníctva LEAFu so žiadosťou o pomoc.

V LEAFe pracujeme v rámci programu Premena školy zvnútra s rôznymi školami. Na druhej strane prepájame v rámci expertného dobrovoľníctva ľudí z biznisu s neziskovými organizáciami. Uvedomili sme si, že nielen klasické neziskovky, ale aj školy by uvítali takýto druh pomoci. Zároveň sme práve rozbiehali spoluprácu s Tatra bankou, ktorá svojich zamestnancov tiež povzbudzuje k tomu, aby nezištne poskytli svoje expertné vedomosti na dobrú vec. 

Prečo sa Tatra banka zapája do aktivít expertného dobrovoľníctva vysvetľuje Michal Liday, generálny riaditeľ Tatra banka Group:

„Ako zodpovednej firme nám prostredie, v ktorom podnikáme, nie je ľahostajné. Cez občiansky rozmer našej existencie chceme aktívne prispievať k pozitívnej zmene na Slovensku, preto podporujeme našich zamestnancov, keď sa rozhodnú ponúknuť svoje sily. Som presvedčený, že ako odborníci na najrôznejšie témy majú neziskovému sektoru čo ponúknuť a priniesť potrebné skúsenosti a know-how do komunít a organizácií, ktoré sú elementárne pre fungovanie našej spoločnosti.

Takáto forma dlhodobého partnerstva navyše našim ľuďom umožňuje získať nový, svieži pohľad na veci a svet okolo nás, stimuluje vnútorný ‚drajv‘ a riešením nových výziev v novom prostredí dokáže nabudiť kreativitu a inovatívny prístup. Ja sám mám skúsenosť s mentoringom študentov a môžem ju len odporúčať.“

Očami pani riaditeľky Evy Balážovej

Škola čerpala inšpiráciu z bankového sektora. Pani riaditeľka Eva Balážová hodnotí spoluprácu takto:

„Spolupráca s dobrovoľníčkou z iného sektora, kde sú procesy nastavené, zabehnuté a stále sa pravidelnou analýzou prehodnocujú, je naozaj zaujímavá. Márii som predložila projekt, v ktorom som chcela pomoc pri tvorbe koncepcie rozvoja školy.“

Dôležité pri dobrovoľníckej spolupráci je, aby si obe strany sadli aj po ľudskej stránke. Ako to bolo v tomto prípade opisuje Evka:

„Mária ma nabila energiou a vtiahla do filozofie práce v inom sektore. Som rada, že som vďaka nej dokázala energiu preniesť ďalej na mojich kolegov. Posúvať lídrov, vtiahnuť váhavých a eliminovať odporcov. Mária ani netuší, čo pre mňa a náš tím urobila. Sadli sme si aj po ľudskej stránke.“

Očami dobrovoľníčky Márie Fuknovej z Tatra banky

Dobrovoľníctvo je cenná skúsenosť aj pre samotného dobrovoľníka. Takto vidí dobrovoľníčka Mária z Tatra banky svoju skúsenosť so základnou školou:

„Dobrovoľníctvo je pre mňa taký experiment, v ktorom na chvíľu vplávam do neznámych vôd a snažím sa využívať svoje znalosti v úplne novom kontexte. To je nesmierne obohacujúce, najmä vďaka tomu, že som natrafila na veľmi osvietenú pani riaditeľku školy. Je to super pocit, že môžem niekoho inšpirovať skúsenosťami, ku ktorým by inak možno nemal prístup. Ak spolupráca zafunguje, vie priniesť veľa obom stranám.“

Na začiatku spolupráce je dôležité vyjasniť si očakávania a cieľ spolupráce. Avšak minulý rok ukázal, že je nutné byť tiež pripravený improvizovať. Dobrovoľníčka Mária opisuje priebeh spolupráce:

 „Na začiatku spolupráce sme si definovali, čo bude primárnou témou mentoringu. Tou sa stalo vytvorenie koncepcie školy a jej následná implementácia. Tejto témy sa aj držíme, hoci, popri nej sa, prirodzene vynárajú aj ďalšie súvisiace otázky, cez ktoré sa tiež postupne lúskame, najmä pokiaľ ich riešenie vie podporiť hlavný cieľ. 

Vďaka jasnému zadaniu od pani riaditeľky sme spoluprácu naštartovali veľmi dobre a počas prvých mesiacov sa nám celkom dobre darilo držať pravidelnosť našich stretnutí. Tú potom nabúral príchod pandémie, ale keďže v tom čase sme už boli dosť ďaleko a veľa vecí sme už mali dobre rozmyslených a nastavených, vedela pani riaditeľka podľa plánu pokračovať. Posledné mesiace už opäť fungujeme ako predtým.“

Expertné dobrovoľníctvo prebieha vo veľkej väčšine na diaľku a tak to bolo aj v tomto prípade. Keďže škola sa nachádza vo Zvolene a dobrovoľníčka Mária žije v Bratislave, stretnutia prebiehali online. Mária v tom vidí samé pozitíva

„Dáva nám to obrovskú flexibilitu, môžeme sa spojiť v podstate kedykoľvek a frekvenciu stretnutí prispôsobovať konkrétnej fáze projektu a jeho aktuálnej intenzite a potrebám.

Na každom videohovore si reflektujeme uplynulé obdobie a zhodnotíme si, ako sa podarilo zrealizovať dohodnuté kroky a s akým výsledkom, t. j. čo sú hlavné úspechy a výzvy, čo by bolo užitočné urobiť ako ďalšie kroky a ako konkrétne sa to dá realizovať. Je skvelé, že Evka je na stretnutia vždy perfektne pripravená, takže to naozaj odsýpa.“

Zhodnotenie spolupráce

Mária vníma veľký potenciál v prieniku týchto na pohľad dvoch odlišných svetov:

„Keď niekomu spomeniem, že robím na tomto projekte, časť ľudí typicky pokrúti hlavou, že čo má spoločné škola a banka, veď sú to dva absolútne odlišné svety a že čo už len na takomto mentoringu môžeme rozoberať. Z pohľadu povahy témy, ktorú spoločne riešime, však existuje množstvo paralel a spoločných prvkov a osobne vnímam obrovský priestor na zdieľanie skúseností.“

Pani riaditeľka Eva rozoberá konkrétne výsledky spolupráce.

„Spolu sme nastavili proces tak, aby koncepciu tvorili zamestnanci a riaditeľ bol len v úlohe facilitátora. Vytvorili sme podporné tímy, určili lídrov.  Zistili sme, že metodika je aplikovateľná aj v škole. Za prioritu sme nestanovili výstup, ale proces tvorby.

Koncepciu rozvoja sme vypracovali tak, že prebehla niekoľkokrokovým pripomienkovaním od všetkých zamestnancov školy. Zámer bol, aby sa aj ostatní s koncepciou stotožnili a priložili ruku k dielu.

Začiatok aplikácie sme museli v škole presunúť na začiatok nového školského roka a mnohé ciele modifikovať vzhľadom na situáciu od marca 2020 a prebiehajúcu pandémiu.“

Na to, aby mohlo podobných spoluprác vzniknúť čo najviac, LEAF rozbehol platformu GROWNi, kde nájdeš všetky aktuálne dobrovoľnícke výzvy.

Ak by ťa zaujímalo viac ako konkrétne fuguje program Premeny školy zvnúta pozri sem.

Aby ti neunikli už žiadne novinky a informácie, sleduj naše profily na Facebooku a Instagrame, kde ťa budeme pravidelne informovať o dianí a nových príležitostiach. Ukáž, čo je v tebe!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *