Generácia Z (narodení medzi rokmi 1997-2012) rýchlo preberá štafetu na pracovnom trhu. Do roku 2025 budú tvoriť približne 27% pracovnej sily globálne. Táto generácia vyrastala v digitálnom svete plnom neistoty, ekonomických výkyvov a rýchlych zmien. Formovali ich udalosti ako globálna finančná kríza, pandémia COVID-19 a neustály technologický pokrok.
Výsledkom je generácia s odlišnými pracovnými očakávaniami, hodnotami a prístupom ku kariére. Podľa prieskumov až 65% zamestnancov generácie Z zvažuje zmenu práce už v prvom roku pôsobenia v organizácii. Pre firmy to predstavuje značnú výzvu – náklady na nábor, zaškolenie a stratu produktivity pri odchode zamestnanca môžu dosiahnuť až 200% jeho ročného platu.
Schopnosť včas identifikovať signály nespokojnosti a potenciálneho odchodu zamestnancov z generácie Z je preto kľúčovou kompetenciou moderných manažérov. Ponúkame vám detailný checklist desiatich najčastejších signálov, ktoré naznačujú, že váš Gen Z zamestnanec plánuje odchod v horizonte šiestich mesiacov.
10 signálov blížiaceho sa odchodu
1. Znížená iniciatíva a angažovanosť
Gen Z je známa svojou proaktívnosťou a túžbou po zmysluplnej práci. Keď prestanú prichádzať s novými nápadmi alebo sa prestanú aktívne zapájať do diskusií, je to varovný signál.
2. Obmedzená komunikácia o budúcnosti
Ak zamestnanec prestane hovoriť o dlhodobých plánoch v spoločnosti alebo sa vyhýba témam o budúcich projektoch, pravdepodobne už mentálne odchádza.
3. Náhla zmena postojov voči firemným hodnotám
Generácia Z je silne hodnotovo orientovaná. Ak začnú spochybňovať firemnú kultúru alebo vyjadrujú nesúlad s firemnou misiou, je to vážny signál.
4. Znížená účasť na nepovinných aktivitách
Keď prestanú prichádzať na dobrovoľné firemnú podujatia, teambuildingy alebo vzdelávacie workshopy, často to znamená oslabenie väzby k organizácii.
5. Častejšie absencie a meškania
Zvýšenie počtu dní práce z domu (ak je to možné), neskoré príchody alebo skoršie odchody môžu signalizovať klesajúci záujem o prácu.
6. Pokles kvality práce
Znížená pozornosť k detailom, nedodržiavanie termínov či nižšia kvalita výstupov sú jasným indikátorom zníženej motivácie.
7. Znížený záujem o mentoring a feedback
Gen Z typicky oceňuje spätnú väzbu a príležitosti na rozvoj. Ak začnú odmietať mentoring alebo prestanú žiadať o feedback, považujte to za varovný signál.
8. Náhle zvýšený záujem o work-life balance
Keď zamestnanec začne výrazne viac zdôrazňovať potrebu flexibilného pracovného času, môže to znamenať, že hľadá priestor na pohovory inde.
9. Zmena v interakcii s kolegami
Stiahnutie sa zo sociálnych interakcií alebo náhle zníženie spolupráce s ostatnými členmi tímu často predchádza odchodu.
10. Úprava online profesionálnych profilov
Aktualizácia LinkedIn profilu, žiadosti o referencie alebo náhly nárast prepojení s recruitérmi sú jasným znamením hľadania nových príležitostí.
Kde nájsť a ako udržať talentovaných jedincov z generácie Z?
Prevencia je vždy lepšia než liečba. Pri práci s generáciou Z je kľúčové nielen rozpoznať signály potenciálneho odchodu, ale aj angažovať správnych ľudí od začiatku.
Zdroj talentovaných zamestnancov: Viac než len pracovný portál
Tradičné pracovné portály často nepriťahujú tých najtalentovanejších a najangažovanejších jedincov. Dôvodom je, že títo jednotlivci hľadajú viac než len pracovné pozície – hľadajú komunity, kde môžu rásť, rozvíjať sa a mať pozitívny dopad.
Jednou z platforiem, ktorá sa špecializuje práve na prepájanie charakterných a talentovaných jednotlivcov s inovatívnymi organizáciami, je GROWNi. Táto platforma organicky priťahuje mladých ľudí s bohatými zahraničnými skúsenosťami (práca a / alebo štúdium) a nadpriemernou mierou charakternosti a líderstva. Až 63% užívateľov platformy GROWNi patrí v hodnotách charakternosť a podnikavé líderstvo medzi TOP 20% z celkovej populácie SR (Prieskum pre GROWNi od externej agentúry na vzorke všeobecnej populácie s vysokoškolským titulom).
GROWNi nie je len pracovným portálom, ale ekosystémom, kde sa stretávajú angažovaní jednotlivci, progresívne firmy a inovatívne organizácie so záujmom o pozitívny dopad na spoločnosť. Tento prístup prirodzene filtruje kandidátov, ktorí hľadajú dlhodobé a zmysluplné vzťahy so svojimi zamestnávateľmi.
Strategický prístup k udržaniu talentov
Keď už identifikujete varovné signály potenciálneho odchodu vašich Gen Z zamestnancov, je čas na akciu. Efektívne kroky na udržanie talentov zahŕňajú:
- Otvorený dialóg – Priama, ale empatická komunikácia o ich spokojnosti a očakávaniach
- Prehodnotenie rozvojových príležitostí – Ponuka nových výziev a možností rastu
- Flexibilita a autonómia – Prehodnotenie pracovných podmienok a možností flexibility
- Posilnenie súladu medzi osobnými a firemnými hodnotami – Zapojenie do iniciatív s pozitívnym spoločenským dopadom
- Revízia kompenzácií a benefitov – Nie len finančných, ale aj tých zameraných na wellbeing a work-life balance
Pre detailnejšie stratégie a konkrétne nástroje na udržanie talentovaných zamestnancov odporúčame náš komplexný článok Udržanie talentovaných zamestnancov: Kľúč k úspechu moderných organizácií.
Záver: Prečo je to dôležité
Rozpoznanie včasných signálov potenciálneho odchodu zamestnancov z generácie Z nie je len o znížení fluktuácie. Je to o budovaní udržateľnej kultúry, kde sa talentovaní jednotlivci môžu rozvíjať a prispievať k dlhodobému úspechu organizácie.
Prepojenie s platformami ako GROWNi, ktoré priťahujú charakterných a angažovaných jednotlivcov, vám pomôže nielen získať talenty s vyššou pravdepodobnosťou dlhodobého zotrvania, ale aj vybudovať tímy, ktoré zdieľajú vaše hodnoty a víziu.
Investícia do porozumenia a práce s generáciou Z nie je len otázkou udržania zamestnancov – je to investícia do budúcnosti vašej organizácie v rýchlo sa meniacom svete práce.